Культура

Сприйняття кольору залежить від культурного та історичного бекграунду. У різних культур та народів кількість сакральних кольорів може бути різною. Цей феномен, як правило, відображений у мові, мисленні, історичному та соціальному досвіді народу.
Представники окремої народності можуть мати безліч назв для позначення відтінків будь-якого кольору, важливого для повсякденного життя або домінуючого у місцевому середовищі. У той час як представники іншої культури можуть взагалі не помічати ці відтінки та не мати для них назв. У мовах південних народів, що займаються примітивним землеробством, є безліч назв кольору для позначення відтінків зеленого. Це безпосередньо пов’язано з життєво важливою необхідністю стежити за станом рослин і контролювати врожайність. А мешканці полярних засніжених широт мають такий самий асортимент назв для відтінків білого кольору. І знання цих нюансів передається з покоління в покоління. Такі традиції… Ці групи людей навряд чи зможуть швидко розібратися в культурних особливостях та традиціях один одного.
Традиції

Що означає подобається один колір і не подобається інший? Чому червоний колір означає «стоп», а зелений «рух»? Наречена – у білому, а чорний – колір жалоби? Це данина традиції?
Частково! Оскільки на емоційне сприйняття кольорів впливають не тільки звичаї і народні вірування, але й фізіологічні чинники. Точніше, фізіологія тут первинна, а вже потім виникли звичаї та традиційні значення кольорів.
Колористика, наука про колір, може розповісти дуже багато цікавого і важливого про нас і навколишній світ. Знання природи кольору, основних його характеристик, колірних гармоній та психологічних закономірностей сприйняття більш ніж важливі для фахівців в галузі архітектури та дизайну інтер’єру.
Сприйняття

З одного боку, сприйняття кольору залежить від фізіологічних особливостей наших очей і стану нервової системи, від життєвого досвіду і середовища. З іншого боку, зі шкільного курсу фізики ми знаємо, що кольори – це випромінювання, що мають хвилі різної довжини і характеризуються різним ступенем відображення, рефракції та поглинання. Наприклад, так звані «гарячі» кольори, червоний, помаранчевий та жовтий, мають найбільшу довжину хвилі, що потребує для сприйняття деяких зусиль. Це кольори активно наступального характеру, вони справляють стимулюючий вплив на мозок, збільшують чистоту пульсу та дихання. Концептуальні інтер’єрні рішення з використанням цієї кольорової гами повинні бути делікатними, обережними та зваженими, наслідком досвіду та професіоналізму. Випадкове та необдумане використання цих кольорів може викликати почуття дискомфорту та зруйнувати гармонію – емоційний образ інтер’єру. І, навпаки, холодні кольори, зелені та блакитні, – короткохвильові, і тому легко сприймаються. Викликане ними психоемоційне заспокоєння пов’язане із уповільненням певних процесів в організмі.
Візуалізація

Навчившись правильно використовувати психоемоційний вплив кольору на людину, можна досягти не тільки формування гармонійного інтер’єру та атмосфери затишку, а й відкоригувати відчуття простору.
Приміщення легко візуально деформувати, використовуючи кольорові плями та оптичні ілюзії. Простір може візуально збільшуватися або зменшуєтися, подовжуватися або ставати вище… Усього цього можна досягти, правильно комбінуючи кольори, фактури та використовуючи основні правила колористики.
Невеликі кімнати можна збільшити візуально, використовуючи світлі холодні тони.
Просторим приміщенням для створення затишку та емоційної тиші більше підійдуть теплі відтінки.
Комунікація

У підсвідомому сприйнятті кольору, як не дивно, важливу роль відіграють наш прихований вибір та життєвий досвід. Кого з жінок-фахівців ви оберете на посаду фінансового аналітика – ту, яка одягнена у темно-синій костюм, чи дівчину у рожевій сукні? Поняття «колірної комунікації» відноситься не тільки до галузі модного одягу, але непомітно і тонко коригує багато аспектів нашого життя. Дизайн інтер’єру часто є складною архітектурною концепцією, де колір відіграє ключову роль. Доцільно використовувати поєднання кольорів, що емоційно правильно впливають саме на нас, що викликають позитивні емоції. Спальня повинна налаштовувати на відпочинок, дитяча кімната – спонукати до розвитку і пізнання нового, а кухня – умиротворяти і наповнювати радістю спілкування. Кухня взагалі особливе місце… З одного боку, вранці її атмосфера має допомогти настроїтись на новий, енергійний день (що не завжди просто); з іншого боку, ввечері на кухні дуже важливе відчуття затишку й емоційної тиші, що допомагає «зменшити оберти» та заспокоїтися.
Інтер’єр будинку — це завжди чиєсь місце існування, емоційна атмосфера і, як наслідок, тонкий прояв індивідуальності.
Створюючи інтер’єр, людина завжди створює щось дуже особисте.
Деякі правила кольорознавства
- Відчуття кольору залежить від індивідуального досвіду. Неусвідомлена психологічна корекція сприйняття кольору чи «колірна пам’ять» дозволяє бачити колір знайомого предмета без спотворення звичних відтінків, викликаних різними сценаріями освітлення.
- Ілюзія зміни кольору об’єкта під впливом контрастних факторів виникає при сусідстві колірного поля з лініями відтінків, що контрастують. Пляма червоного кольору візуально змінить відтінок, якщо його оконтурити чорною лінією. Так званий ефект Бецольда.
- Колір може змінюватись залежно від освітлення фону: на світлому фоні виділяються зелені та сині відтінки. Відтінки червоного кольору в сутінках здаються темнішими, ніж зелені, а в напівтемряві – практично чорними, тоді як сині об’єкти стають світлішими. Це описано як ефект Пуркіньє.
- Ілюзія наближення або так звана «глибина бачення» залежить від кольору об’єкта. Червоний предмет завжди візуально здаватиметься ближче, висунеться на передній план.
- Психоемоційне сприйняття яскравості кольору запускає процеси, пов’язані з ілюзією світіння. Наприклад, жовтий колір нам здаватиметься світлішим, ніж, скажімо, синій.
- Потрібно знати, що кольори можуть взаємодіяти між собою. Це означає, що області кольорових полів, що знаходяться поруч, можуть посилювати або зводити нанівець ефектність один одного.
- Важливо враховувати фактуру поверхонь. Глянець найкраще підходить світлим тонам. Темні тони ефектніше розкриваються на матових поверхнях. Теплі кольори допоможуть підкреслити фактуру деревини, холодні – мармуру чи металу.
- Насиченість кольору визначає його виразність. Наприклад, при слабкому насиченні, як у рожевих відтінків, до складу яких входить багато білого кольору, виникає враження розпливчастої прозорості, легкості.
- Ефект фону також впливає на сприйняття кольору. Наприклад, червона пляма на білому, нейтрально-сірому та жовтому тлі сприйматиметься зовсім по-різному